Nincsen?

ke_pernyo_foto_2017-09-15_9_31_46.pngHihetetlen, milyen rapszodikusan tud változni az, ahogyan látom a dolgokat, ha ér egy kis sikerélmény. Múltkori kijelentésemre, miszerint alig írtam valamit, rögtön rácáfoltam, amint nekiálltam rendezni a fejemben eddig felgyülemlett ötleteket. Akkor lettem igazán motivált, amikor augusztus közepén, csak kíváncsiságból hangrögzítőre játszottam egymás után ezeket a motívumokat, és a pár másodperces hangulatocskák meglepően izgalmasan szóltak egymás mellett. Hihetetlen, de ennyi elég volt ahhoz, hogy rákövetkező héten már meg is írjak egy dalt.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy már régóta elfeküdt nálam egy forgatókönyv, amihez Bulcsú pár hónapja írt is szöveget, de nem foglalkoztam még vele. Annyit tudtam, hogy valami monoton dolgot képzelnék el hozzá, és erre volt is egy alkalmas riffem, mindössze két ütem. Amellett, hogy gitártéma alapú komponálás önmagában is új nekem (zongorán írtam az első két lemezt), egy igen izgalmas kísérletezés során született meg a ’Nincsen’ jeligéjű dal. Bepötyögtem stúdióprogramba ezt a rövid motívumot, és elkezdtem hangszerelgetni. Az volt a célom ugyanis, hogy minél többet hozzak ki ebből a két ütemből. Végig ugyanaz megy, közben mégsem; hol átfordulnak a hangsúlyok, hol az ének teremt új színt, s mindez nagyon passzol a szöveghez is. Érdekes tapasztalás számomra az is, hogy ezúttal nem harmónia alapon gondolkodtam. Maga a riff is elég melodikus (sőt tonálisan elég megtévesztő), a dallamot pedig „csak úgy” rápróbálgattam, és ami kifejező volt, az maradt. Új módszerekkel való kísérletezés, újfajta gondolkodás, játékosság – ez igen ígéretes kezdet.

De a kész dalok sorozata sem ezzel a szerzeménnyel kezdődött. Tavaly karácsonykor született egy ’Ugyanonnan’ című instrumentális dal. Ez ugyanolyan spontán, érzelmi megnyilatkozásból csatornázódott a kezembe szinte készen, mint annak idején a Nem így képzeltem el, csak most pozitív kontextusban. Már a Kapunyitónál is felmerült ilyesmi, ezúttal azonban tényleg szeretnék hangszeres lélegzetvételeket a lemezre.

Érdekességképp a demózási fázis lépései a kezdeti ötleteléstől a stúdióképesre hangszerelt állapotig
ke_pernyo_foto_2017-09-15_9_30_11.png